När Godissuget...


...blir för stort så måste man råda bot på´t! :)



När jag var liten så bodde vi på landet. Jag och mina småsyskon vart alltid som mest godissugna när lanthandeln var stängd och det var mil till närmaste affär. Då var man tvungen att vara uppfinningsrik, egen
Kola blev lösningen :)

Då jag inte vet några exakt mått då jag alltid har höftat så blir alla dessa mått ca-mått :)

SNABBKOLA

1 dl Ljus Sirap
1 dl Socker
1-2 msk Kakao (denna gång hade jag slut på kakao men några rutor blockchoklad gick bra det också)
Liten liten klick Smör

Lägg ett Bakplåtspapper i en form ca 20x20cm eller vik upp kanterna på bakplåtspappret.
Lägg alla ingredienser i en liten kastrull. Sjud smeten i ca 5-10 minuter (ju längre desto hårdare blir kolan).
Rör om i kastrullen hela tiden när den är på spisen.
Häll upp smeten på bakplåtspappret.
Låt svalna. Skär sedan i rutor eller bryt.
Förvaras i Kylskåp. Slå in kolorna i smörpapper/bakplåtspapper, annars klibbar dom ihop.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Åå såå gott! Nu blev jag sugen..Men nej nej, jag ska inte ha nu ikväll.. Men imorn kanske ;)

<3

2010-05-18 @ 21:12:02
URL: http://mammatillteddy.blogg.se/
Postat av: eva johannson

hihi de kommer ja med i håg och kommer i håg att bettis åkte bli i bland för att ni ville ha godis=)

hoppas de är bra.

kram

2010-05-18 @ 21:17:07
Postat av: Sofia

Vi gjorde ngt likande, hur gott som helst! Mmm, måste nog prova snart! :)

2010-05-18 @ 22:59:09
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Lillsnörpa

Ååå vad det var mysigt när Lollo och Linnéa kokade kola som alla vi syskon mumsade på. Men det värsta var ju att man fick vänta så länge på at den skulle bli hård i frysen :) <3

2010-05-19 @ 19:59:00
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0