Vörtbröd


Nu luktar det Härligt Juligt här hemma!
Jag har bakat Vörtbröd som just nu ligger på köksbänken och svalnar...




Det här receptet kan jag varmt rekommendera:

VÖRTBRÖD 2 bröd

50 g Jäst
50 g Smör
2 dl Julmust
1 flaska Porter, 33 cl
250 g Kesella, lätt
1 dl mörk Sirap
1 tsk Salt
90g (1 påse) Vörtmix
19-20 dl Rågsikt

Smula Jästen i en bunke.
Smält Smöret i en kastrull. Tillsätt Julmust och Porter och värm till fingervärmt,37 grader.
Häll degspadet över Jästen och rör tills den är löst.
Tillsätt Kesellan, Sirap, Salt, Vörtmix och blanda.
Tillsätt större delen av Mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig.
Tillsätt resten av Mjölet om degen klibbar och inte släpper från bunkens kanter.
Jäs degen övertäckt i ca 45 min. Arbeta ihop degen och dela den i 2 delar.
Baka ut delarna till ovala bröd och lägg dem på bakplåtspapper eller en smord plåt.
Sätt ugnen på 175 grader. Täck över och låt jäsa ca 30 min.
Skåra ev. bröden lätt med en vass kniv. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt svalna på galler.



Bröden jag bakade idag ska få vara med på Julbordet så när de svalnat riktigt ordentligt så åker dom in i frysen.
När man fryser dessa bröd så fort de svalnat så smakar det som nybakt när de tinat upp. Härligt!


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag tittade runt i din blogg och blev väldigt nyfiken på reportaget i NA-bostad.



Och vörtbröden verkar supergoda. Har aldrig bakat det men någon gång ska vara den första :)



Kram Marie



ps snyggt med svart bakgrund i bloggen!

2010-12-16 @ 16:25:30
URL: http://minafinastesaker.blogspot.com/
Postat av: Katarina Sundevall

Lollo!



Det här kallar jag att baka.......rejält!



Kram faster

2010-12-16 @ 16:40:20
Postat av: ingela/Inspiration i vitt

åå vilken rikedom att ha sånt hembakt, gott som bara den ser det ut. Kram på dig/Ingela.

2010-12-16 @ 22:16:04
URL: http://www.inspirationivitt.blogspot.com
Postat av: Susanne

Ser väldigt gott. Ska nog ta och baka det till Julen. Kram på dig!

2010-12-17 @ 11:16:30
URL: http://suzzibuzz.blogg.se/
Postat av: Maritta

gottigott med eget vörtbröd:)

2010-12-18 @ 13:25:01
Postat av: ingela/Inspiration i vitt

ååå vilka fina härliga bröd du har bakat, såå gott. Kram på dig/Ingela.

2010-12-20 @ 22:35:10
URL: http://www.inspirationivitt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0