Vi är bjudna...


...på Grillkväll hos Grannarna :)
Då tänkte jag ta med Olivpinnar som jag bakade idag...



OLIVPINNAR 16 stycken

25g Jäst
2dl Vatten
½dl Olivolja
2tsk Strösocker
1tsk Salt
1 dl grovhackade Svarta Oliver
ca 5dl Vetemjöl
Sesamfrön (jag använde svarta sesamfrön)

Smula Jästen i en bunke.
Värm Vattnet till fingervarmt, 37grader.
Rör ut Jästen i vattnet.
Tillsätt Olja, Socker, Salt, Oliver och det mesta av Mjölet.
Arbeta till en smidig deg.
Låt jäsa under duk ca 40minuter.
Sätt ugnen på 200grader.
Ta upp och arbeta degen på mjölat bord.
Dela den i 16 bitar och rulla dem till fingertjocka längder, ca 25cm långa.
Vänd dem i Sesamfrö och tryck till så fröna fastnar.
Lägg längderna på bakplåtsklädda plåtar.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Låt svalna på galler utan duk.


Lika bra att ni gör dubbel sats på en gång! Dom kommer gå åt, det kan jag lova! :)




Kommentarer
Postat av: Lillsnörpa

Vad gottigt! :)

2010-06-05 @ 09:28:35
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0