VitchokladKaka med Kolaglasyr


Till min Mammas Mors-Dag fika förra Söndagen så bakade jag denna kaka:





VITCHOKLADKAKA med KOLAGLASYR

150 gr Smör
2 dl Socker
3 Ägg
1 tsk Vanillinsocker
100 gr grovt hackad Vit Blockchoklad
4 dl Vetemjöl
1,5 tsk Bakpulver
0,5 dl Mjölk

Kolaglasyr:
2 dl Vispgrädde
2 dl Strösocker
3 tsk Cacao
4 msk ljus Sirap
2 tsk Smör

Rör Smör och Socker vitt och pösigt.
Tillsätt Äggen ett i taget under omrörning.
Blanda alla torra ingredienser och blanda i smeten omväxlande med Mjölk.
Rör smeten slät och bred ut i en avlång smörad och bröad form (jag DUBBLADE satsen och gräddade den i långpanna).
Grädda i 175° ca 45 - 50 min.
Låt kakan kallna.

Blanda i en kastrull alla ingredienser till glasyren.
Låt småkoka under omrörning ca 10 minuter.
Bred den heta glasyren över den kalla kakan.

En riktigt God Kaka!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Det där såg himlans gott ut! Och lätt. Vilket alltid är ett plus! ;)

2010-06-06 @ 16:58:34
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0