Marängtårta


Imorse så bakade jag en marängtårta.





Men vilken MISS jag gjorde!
När det i receptet stod 'dela tårtbotten på mitten' så antog jag att man skulle dela den som en vanlig tårtbotten. Jag trodde då att jag misslyckats totalt då den bara var ca 2,5cm hög och omöjlig att dela...
Så jag klickade på grädden blandad med hallon och blåbär uppepå och tänkte att det får bli som det blir.

När jag förklarar mitt "misslyckande" för faster nu ikväll så skrattar hon och berättar att man ska skära tårtbotten på mitten och lägga den ena delen över den andra med gräddblandningen emellan!
Tur att jag har en Faster som vet hur man gör! :)

RECEPTET:

Receptet utgår ifrån att man har en “normal” långpanna 30x43 cm med ett djup av nästan 4 cm.

Botten:

110 g smör
1½ dl socker
6 st äggulor
1½ dl nötkärnor (kan uteslutas)
2¼ dl vetemjöl
2¼ tsk bakpulver

Maräng:

6 äggvitor
3 dl socker

Fyllning:

2 dl vispgrädde
Säsongens frukt eller bär
Eventuellt lite extra socker


Gör så här, botten:

Sätt på ugnen, 150 °C. Lägg ett bra smörpapper i långpannan.
Vispa försiktigt smör och socker till en jämn massa.
Blanda en äggula i taget, rör försiktigt. Blanda i nötkärnorna.
Rör ihop vetemjöl och bakpulver i en separat skål, tillsätt sedan blandningen och blanda varligt.
Häll ut smeten på smörpappret och jämna ut.

Marängen:

Äggvitorna vispas hårt, tills det sitter kvar i bunken när du vänder den uppochner. Vispa i sockret.
Smeta ut marängsmeten över bottensmeten och grädda 20 – 30 minuter i mitten av ugnen. Låt sedan härligheten svalna på galler på smörpappret.

Montering:

Skär bort smörpappret med ett långt knivblad och dela tårbotten på mitten. Nu till det roliga, ett tjockt lager grädde och bär eller frukt. Kanske lite strösocker. Lägg på locket.
Färdigt!

Tack Recept o Maten för Receptet!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Lollo!

Det var den godaste tårtan jag någonsin har ätit!!!!

Kram faster

2010-03-12 @ 08:15:43
Postat av: Katarinaz

Ser så gott ut=)

2010-03-12 @ 13:04:50
URL: http://Katarinaz.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0